🔴🔵 مختصری از زندگینامه علامه شیخ عباس مخبر دزفولی🔵🔴
✔️بخش ششم:
اجازات مرحوم علامه فقید حاج شیخ عباس مخبر دزفولی (روایتی)
1. آیه الله العظمی بروجردی
2. آیه الله العظمی حکیم
3. آیه الله العظمی شاهرودی
4. آیه الله العظمی بهبهانی
5. آیهاللهالعظمی معزی
6. آیه الله العظمی شیخ منصور سبط الشیخ انصاری
7. آیه الله العظمی حاج سید اسدالله نبوی
8. آیه الله العظمی حاج شیخ محمد تقی شوشتری
✅ایشان موفق به اخذ گواهی اجتهاد از «حضرت آیه الله العظمی شیخ محمد علی معزی دزفولی رحمه الله»گردید.
🔷فطرت چیست️🔷
🔴چرا با وجود فطرت، این همه مشرک و منکر در جهان وجود دارد⁉️
دانشمندان، معانی زیادی را برای فطرت بیان نموده اند. ساده ترین معنی این است که فطرت یعنی طبیعت و سرشت و نهاد انسان که آماده ی پذیرش حق است. پس اگر انسانی را در نظر بگیریم که هیچگونه آموزش خداشناسی ندیده و در بیابانی، دور از چشم همه زندگی کرده باشد، ندایی از زوایای دل و عواطف لطیفش میشنود که او را به طرف وجودی مرموز میخواند که اینهمه شگفتی ها و زیباییها از اوست به شرط این که وجدان خود را صیقل داده باشد.
اگر فطرت را تشبیه کنیم به یک ظرف که آماده مظروف است، ممکن است هرچیزی آنرا پر کند. اکنون فطرت انسان که آماده ی پذیرش حق است گاهی بوسیله ی بت پرستی اشغال میشود، آن هم به واسطه ی تبلیغ یا عوامل دیگر؛ یا خورشید پرستی یا سایر مظاهر طبیعت. لذا در حدیث رسول خدا (ص) آمده است :
« هر نوزادی بر فطرت حق متولد میشود، لکن پدر و مادرش او را یهودی یا نصرانی یا مجوس میکنند» [1]
🔶روشن ترین دلیل بر فطرت خداجوی انسان، داستان حضرت ابراهیم(ع) است که وقتی نگاهش به ستاره ی زهره افتاد، گفت : این خدای من است، بعد از پنهان شدن زهره از گفته ی خود برگشت گفت : ماه، خدای من است، بعد از پنهان شدن ماه از گفته ی خود برگشت و بعد از طلوع خورشید گفت : این خدای من است. بعد از غروب آن گفت؛
💠 إنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِي َلِلَّذي فَطَرَ السَّماوات ِو َالْأَرْضَ حَنيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكين💠
من روى خود را به سوى كسى كردم كه آسمانها و زمين را آفريده؛ من در ايمان خود خالصم؛ و از مشركان نيستم[2]
ظرف فطرت به این چیزها اشغال میشود، بعد تخلیه میشود تا به خدا و حق میرسد، لذا بعضی از دانشمندان گفته اند :
پیامبران برای راهنمایی به سوی خدا نیامده اند، زیرا فطرت، بشر را به سوی خدا میکشاند. انبیا آمده اند که بشر را از اشتباه بی رون بیاورند.
🔷گاهی عوارض طبیعی سبب میشوند که فطرت خفته بیدار شود. مثلا کسی که در میان کشتی نشسته است و ناگهان کشتی شکسته میشود، سرنشین منکر خدا میگوید :«خدا»، چون ترس، سبب میشود که پرده از روی فطرت بالا رود و فطرت، خودنمایی بکند . خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید :
💠فإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّه َمُخْلِصين َلَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّا هُمْ إِلَى الْبَرّ ِإِذا هُمْ يُشْرِكُون💠
هنگامى كه بر سوار بر كشتى شوند، خدا را با اخلاص مىخوانند (و غير او را فراموش مىكنند)؛ امّا هنگامى كه خدا آنان را به خشكى رساند و نجات داد، باز مشرك مىشوند[3]
1.بحارالانوار، ج3، ص281، ح22
2.سوره انعام، آیه79
3.سوره عنکبوت،آیه
📚منبع :کتاب «آغاز دانش، پنجاه پرسش اعتقادی »
اثر: علامه شیخ عباس مخبر دزفولی،ص24-23
داستان حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم
این داستان کسی است که سواد نداشت و "ه" را از "ب" تشخیص نمی داد، اما در اثر اجتناب از مال حرام و گناه و بها دادن به دستورات دینی مشمول لطف و عنایت خداوند و اولیای او قرار گرفت و تا پایان عمر قرآن را حفظ بود و هر آیه ای از او پرسیده می شد با آیه قبل و بعدش می خواند
کربلایی کاظم در روستای ساروق از توابع اراک در خانواده ای فقیر چشم به جهان گشود و پس از گذراندن ایام کودکی به کار کشاورزی مشغول شد.او از سواد خواندن و نوشتن محروم بود .یکسال در ماه مبارک رمضان از زبان آیه الله حاج شیخ عبدالکریم حایری شنید که هر مسلمانی که سال مالی نداشته باشدنماز و روزه اش صحیح نیست . محمدکاظم می دانشت که ارباب ده خمس و زکات نمی دهد بنابراین پس از تذکر به ارباب و بی اعتنایی او در این باره روستای خود را ترک کرد.تا برای ارباب ده کار نکند.حتی با پافشاری خویشان و پدرش هم زیر بار نرفت . و شبانه از ده فرار می کند و 3 سال در دهات دیگری عملگی میکند. تا مالک ده توبه کرده و از می خواهد به ده برگردد.و ارباب زمینی در اختیار او قرار میدهداو نیمی از گندمها را به فقرا می بخشد و نیم دیگر را می کارد و خداوند به زراعت او برکت می دهد و فزونتر از حد معمول برداشت می کند او به شکرانه این، هر سال نیمی از محصولش را به فقرا میدهد.
یک روز هنگام برداشت باد نمی وزد تا گندمها را باد دهد ناامیدانه در راه برگشت به ده یکی از فقرا به میگوید:
📚 معرفی کتاب 📚
دانشنامهی فاطمی،جلد سوم
«حکمت و معارف فاطمی (س)»
این کتاب که سومین جلد از مجموعهی شش جلدی دانشنامه فاطمی(س) است، به همت پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی ، با همکاری تعدادی از محققین و زیر نظر دانشمند فرهیخته حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اکبر رشاد نگاشته شده و توسط انتشارات پژوهشگاه مذکور به زیور طبع، آراسته گردیده است.
آنچه در این کتاب میخوانیم عبارتند از:
بخش اول: منابع معارف
- احادیث فاطمه (س)/علی نقی خدایاری-اصغر غلامی
- خطبههای فاطمه (س)/سید مسعود سید پور آقایی
- مصحف فاطمه (س)/محمد علی مهدوی راد
- دعاهای فاطمه (س)/احمد مهدی زاده
- اشعار فاطمه (س)/سید علیرضا عالمی
بخش دوم : معارف نظری
- خداشناسی/احمد مهدی زاده
- ایمان /عبدالهادی مسعودی – احمد مهدی زاده
- انسان شناسی/گروه حکمت فاطمی
- نبوت پیامبر(ص)/ علی ربانی گلپایگانی
- قرآن شناسی/صدیقه مهدوی کنی
- امامت/عزالدین رضا نژاد
- شیعه/رحیم لطیفی – علی نقی خدایاری
- مهدویت/سیدمحمد کاظم طباطبایی
- مرگ و برزخ/ابوالقاسم مقیمی حاجی
- معاد/ابوالقاسم مقیمی حاجی
- دنیا و آخرت/ رحیم لطیفی – مسعود امامی
بخش سوم: معارف عملی
- اخلاق و فضایل/ زهرا خزاعی
- تربیت/علی همت بناری
- سیاست و عدالت/سید کاظم سید باقری
- فلسفه احکام/ابوالقاسم علیدوست
🔴🔵 مختصری از زندگینامه علامه شیخ عباس مخبر دزفولی🔵🔴
✔️ بخش پنجم
ایشان دو مرتبه به عتبات عالیات و نجف اشرف مشرف شدند و هر کدام چند ماه طول کشید که در آنجا از محضر «آیه الله شاهرودی » و «آیه الله حکیم» استفاده نموده و در مدت اقامت در نجف در درس «آیه الله العظمی خوئی» شرکت کرده و به طور غیر مستمر در درس آقایان «بجنوردی»، «اصطهبانی» و «نجفی» مرعشی شرکت نمودند.

... ادامه دارد.
مثل آباد دزفول
أ تییه کوری، عرسی آی چشه؟
A tiy - e, Kur - e, Ars - e. Ay - a. Che -sha
ترجمه : از دیده کوری، اشکی بیاید، چه عیبی دارد؟
کاربرد: بخشش اندک از آدم خسیس، غنیمت است و حکیم ناصر خسرو فرموده است:
« از بی وفا ، وفا به غنیمت شمار از آنک یک قطره آب، نادره باشد، ز چشم کور؟»
برگرفته از کتاب: مثلهای تاریخی دزفول، سید محمد علی امام(اهوازی)

صلوات فرستادن بر فاطمه علیها السلام
صلوات فرستادن برحضرت فاطمه علیها السلام و کیفیت زیارتش، که همانند صلوات بر پیامبر اکرم و امیرالمومنین و حسنین علیهم السلام و زیارت آنان است ؛
یعنی همانگونه که به صلوات بر آن « چهار وجود مقدس و زیارتشان امر شده است، نسبت به حضرت زهرا علیها السلام نیز در این موارد، همگان مامور و ماجورند. فاطمه علیها السلام که مشمول آیه تطهیر و از اهل بیت پیامبر اکرم (ص) است کیفیت صلوات بر او را رسول خدا به صراحت چنین بیان داشته است:
« بر من صلوات بتراء (= ناقص، دم بریده و بریده شده) نفرستید. سوال شد : یا رسول الله صلوات بتراء (= بریده شده) چیست؟
فرمود: اینکه بر من صلوات بفرستید و بگویید « اللهم صل علی محمد»، ولی درباره آل من ساکت باشید. شما باید بگویید « اللهم صلی علی محمد و آل محمد».
صلواتی که شامل علی، فاطمه و حسنین علیهم السلام نباشد، مقطوع ، بریده و مورد قبول خدا و رسولش نمی باشد. لذا حضرت صدیقه زهرا هم ردیف و برابر افرادی است که جمیع مسلمین با ایمان جهان – از شیعه و سنی – هر شبانه روز در تشهد نمازهای پنج گانه بر او درود می فرستند.و در این مقام همتای محمد بن عبدالله، و علی و حسنین علیهم السلام است.
پیامبر اکرم (ص) می فرماید:
« من صلی علیک یا فاطمه غفر الله له و اﻟحقه بی حیث کنت ﻣن الجنه »
« یا فاطمه هرکس بر تو صلوات فرستند، خدای تعالی از او درگذرد، و او را در بهشت به من ملحق گرداند».
برگرفته از کتاب: نماز و عبادت فاطمه زهرا سلام الله علیها، عباس عزیزی، صفحه 42 - 43
📚 معرفی کتاب 📚
دانشنامهی فاطمی،جلد دوم
«حکمت و معارف فاطمی (س)»
این کتاب که سومین جلد از مجموعه ی شش جلدی دانشنامه فاطمی(س) است، به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با همکاری تعدادی از محققین و زیر نظر دانشمند فرهیخته حجه الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر رشاد نگاشته شده و توسط انتشارات پژوهشگاه مذکور به زیورطبع، آراسته گردیده است.
آنچه در این کتاب میخوانیم عبارتند از:
بخش اول: منابع معارف
- احادیث فاطمه (س)/ علی نقی خدایاری-اصغر غلامی
- خطبههای فاطمه (س)/ سید مسعود سید پور آقایی
- مصحف فاطمه (س)/ محمد علی مهدوی راد
- دعاهای فاطمه (س)/ احمد مهدی زاده
- اشعار فاطمه (س)/ سید علیرضا عالمی
بخش دوم : معارف نظری
- خداشناسی/ احمد مهدی زاده
- ایمان/ عبدالهادی مسعودی – احمد مهدی زاده
- انسان شناسی/ گروه حکمت فاطمی
- نبوت پیامبر(ص)/ علی ربانی گلپایگانی
- قرآن شناسی/ صدیقه مهدوی کنی
- امامت/عزالدین رضا نژاد
- شیعه/ رحیم لطیفی – علی نقی خدایاری
- مهدویت/ سیدمحمد کاظم طباطبایی
- مرگ و برزخ/ ابوالقاسم مقیمی حاجی
- معاد/ ابوالقاسم مقیمی حاجی
- دنیا و آخرت/ رحیم لطیفی – مسعود امامی
بخش سوم: معارف عملی
- اخلاق و فضایل/ زهرا خزاعی
- تربیت/علی همت بناری
- سیاست و عدالت/ سید کاظم سید باقری
- فلسفه احکام/ ابوالقاسم علی دوست

از فاطمه (س) نقل است:
که از رسول خدا شنیدم در روز جمعه ساعتی است که هیچ کس در آن ساعت خدا را برای درخواست خیر نمی خواند مگر آنکه، آنچه را خواسته به او بدهد. فاطمه (س) گوید: گفتم ای رسول خدا آن چه ساعتی است؟
فرمود: هنگامی که نصف خورشید غروب کند.
راوی گوید: فاطمه به پسرش می گفت بر بالای بلندی برو و هرگاه دیدی نصف خورشید غروب کرده به من خبر ده تا دعا کنم.
معانی الاخبار ص.400
🌹🌹تحیت و دعا برای عطسه کننده🌹🌹
از جمله چیزهایی که باعث دوستی، محبت و گرم شدن روابط میان برادران دینی استدعا کردن آنها، در حق یکدیگر است .
یکی از حقوقی که برادر دینی بر گردن برادر مومن خود دارد این است که هر گاه "عطسه" نمود، برادرش برای او دعا کرده و او هم دعایش را "پاسخ " گوید.
✅از امام صادق(ع) نقل است که:
«حقوقی که مسلمان بر گردن برادر خود دارد، عبارتند ا از اینکه هر گاه او را ببیند، سلام کند؛ اگر مریض شد به عیادتش برود؛ در غیابش، خیرخواه او باشد؛ به هنگام عطسه کردن، در حق او دعا کند؛... ».[1]
✅داود بن حصین گوید:
«در منزل امام صادق(ع) بودیم شمردم و دیدم که حاضران در منزل چهارده نفر، مرد هستند. امام صادق(ع) عطسه ای کرد و هیچ یک از حاضران حرفی نزد!
فرمود:
آیا دعا نمیکنید؟ (دومرتبه)، از حقوق مومن بر گردن برادر خود این است که به هنگام بیماری، عیادتش کند؛ به هنگام مرگ، بر جنازه اش حاضر شود و هنگامی که عطسه میکند، در حق او دعا کند».[2]
✅از رسول خدا(ص) روایت شده است که:
«هر گاه کسی عطسه کرد برای او دعا کنید هر چند بیرون ازجزیره العرب باشد»(یعنی در فاصله ی دوری باشد).[3]
🔴نحوه دعا کردن🔴
هنگامی که مومنی عطسه میکند باید به او بگویند: "یَرحَمُکَ الله" یعنی (خداوند تو را مورد رحمت قرار دهد)، عطسه کننده هم باید بگوید : "یَغفِرُکَ الله" یعنی (خداوند تو را مورد غفران قرار دهد) یا بگوید : "غَفَرَاللهُ لّکّ " که به همان معناست.
1.کافی،ج2،ص653،ح1.
2.نفس المصدر،ص654،ح7
3.همان،ص653،ح2.
برگرفته از کتاب : 💠 «قاموس الاخلاق و الحقوق، علامه شیخ عباس مخبر دزفولی» 💠
🔴سوال: به چه دلیل میگوییم که خدا یکی است⁉️
🔵پاسخ : اگر دو خدا فرض شود، از سه صورت زیر، خارج نیست :
1. هر دو قوی هستند‼️
2.هر دو ضعیفند‼️
3.یکی قوی و دیگری ضعیف است‼️
✅در صورت اول، که هر دو قوی باشند، باید هر یک منطق های برای ظهور قدرت شان داشته باشند و این باعث میشود که هر دو محدود باشند [ومیدانیم] که محدودیت، نقص است.اگر [هم] بخواهیم که این نقص نباشد باید اراده هر دو بالسویه در عالم جاری باشد که اگر این اراده در تمام جهات بالسویه باشد [دیگر] فرض دو خدا بودن، معنی ندارد [ و معنای این سخن این است که هر دو یکی هستند] و اگر هر دو، اختلاف داشته باشند، هرج و مرج بوجود میآید، حال آنکه بر اساس برهان نظم، در تمام عالم، نظم حاکم است.
✅در صورت دوم که هر دو ضعیف باشند، هیچکدام، خالق نخواهند بود زیرا لازمه ضعف، نیاز است حال آنکه در صفات ثبوتیه، [معلوم میشود که] یکی از صفات خدا، بی نیاز بودن است.
✅در صورت سوم که یکی را قوی و دیگری را ضعیف، فرض کنیم، مسلما خدایتعالی، ذاتا حدود قدرتش بی نهایت است و به طور مطلق، نقص در ساحت قدسش راه ندارد.
🔵بنابراین بر اساس برهان معلوم شد که آفریننده ی جهان یگانه [و یکتا] است
قرآن کریم در آیه 22 سوره انبیا، فقط به صورت اول (قوی بودن هر دو خدا) اشاره نموده است زیرا در دو صورت دیگر(ضعیف بودن یک خدا و یا هر دو) ،مطلب روشن است:
💠 «لَوْ كانَ فيهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبْحانَ اللَّه ِرَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُون » :اگر در آسمان و زمين، جز «اللَّه» خدايان ديگرى بود، فاسد می شدند (و نظام جهان به هم می خورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصيفى كه آنها می كنند.
📚منبع :کتاب «آغازدانش»، پنجاه پرسش اعتقادی
اثر: علامه شیخ عباس مخبر دزفولی، ص 46-45